ChallengeDCA amb la Direcció General d'Infraestructures de Mobilitat (DGIM)
|
R.1. Proporcionar informació fiable i completa sobre la xarxa de ciclisme de Catalunya (GeoBike)
Objectiu del repte
L’objectiu del primer repte és proporcionar una font oficial i fiable dels traçats georeferenciats de vies ciclistes de Catalunya i dels serveis vinculats. Aquest repte s’emmarca en l’Estratègia catalana de la bicicleta, que pretén impulsar l'ús de la bicicleta com a mètode de transport actiu i sostenible, tant en la mobilitat quotidiana com en la del lleure, l’esport i el turisme.
Descripció del repte
Actualment, no existeix cap eina que unifiqui de manera fiable la informació de la xarxa viària pedalable perquè pugui ser consultada pels usuaris ciclistes de les infraestructures de mobilitat de Catalunya.
Els diferents visors i plataformes de consultes agreguen dades obertes de les diferents administracions públiques per tal d’oferir planificacions de recorreguts aptes per ciclistes. No obstant això, aquestes dades moltes vegades no tenen la coherència òptima perquè cada administració les ofereix segons els seus estàndards de definició (carrer compartit, zona 30, carril bici bidireccional, carril bici unidireccional, camí o senda pedalable, etc.). Això implica que en moltes ocasions els visors actuals proposin rutes a on no hi ha una infraestructura específica per la bicicleta, i/o deriven l’itinerari per carrers o carreteres en cohabitació amb el vehicle privat. Per tant, l’usuari vulnerable ciclista queda exposat a recorreguts no segurs i a carreteres a les quals el seu accés està prohibit.
Aquesta necessitat queda recollida en les accions 37, 56.1 i 56.2 de l’estratègia catalana de la bicicleta.
Així doncs, aquest repte obre les següents línies de treball principals:
- Definir un estàndard, és a dir, el document de criteris de digitalització i definició d’atributs que sigui comú per totes les fonts oficials de publicació de dades a Catalunya, que pugui traduir correctament totes les dades obertes sobre vies aptes per a ciclistes.
- Proposar una plataforma digital georeferenciada a mode de visor que pugui oferir recorreguts transitables i fiables per a ciclistes, que indiquin tipologia de via, i que idealment informin del nivell de dificultat/seguretat segons la tipologia de ruta i via. L’usuari de la bicicleta l’ha de poder usar en la planificació de la seva ruta o durant el seu ús.
Catàleg de continguts georeferenciats:
- Infraestructura ciclista o pedalable: d’àmbit urbà i interurbà amb atributs sobre les seves característiques tècniques (tipus de via ciclista, grau de segregació -específica/compartida-, pendent longitudinal, temps recorregut, etc.) i funcionals (d’ús: mobilitat quotidiana, recreativa/turística, esportiva, mixta; de tipologia de xarxa: bàsica, secundària, de capil·laritat; de funcionament: incidències, obres).
- Itineraris pedalables: identificació d’itineraris o rutes específiques oficials (identificades, senyalitzades o promocionades com a tals) de curt, mitjà o llarg abast.
- Serveis associats: serveis de transport públic que accepten transport de bicicletes, aparcaments segurs, serveis de bicicleta de lloguer o compartida, transport públic, serveis de restauració i allotjaments bike friendly, punts de lloguer i de reparació de bicicletes, i llocs d’interès turístic i cultural.
Les dades han de ser accessibles mitjançant diferents aplicacions multiplataforma com les indicades a continuació i, preferentment, integrables amb altres aplicacions existents.
- Observatori/web amb informació vinculada de mapes i informació associada.
- Open data i serveis web de descàrrega o connexió de la informació per altres aplicacions i usos.
- Visor web del mapa: infraestructura, itineraris i serveis.
- Planificador de rutes.
- Navegador en ruta.
- Visita virtual.
Dels usos ciclistes que a la DGIM els interessaria donar servei actualment hi ha les següents dades disponibles:
- Ciclisme quotidià – desplaçaments urbans i interurbans de proximitat
Ajuntament de Barcelona (visor, open data, planificador de ruta) Àrea Metropolitana de Barcelona (visor, planificador de ruta saludable, app AMB planificador de ruta), Generalitat de Catalunya-ATM (Planificador de rutes mou-te), RACC-App CityTrips. - Cicloturisme o Ciclisme de descoberta – vies verdes i rutes cicloturístiques
Agència Catalana de Turisme de la Generalitat de Catalunya, Consorci de Vies Verdes de Girona (visor, serveis i track), Fundación de Ferrocarriles Españoles (visor i mapa). - Ciclisme esportiu de carretera – cicloturisme i ciclisme de carretera Catalunya.com i mapa de senyalització de carreteres compartides.
D’acord amb tot l’anterior, caldrà desenvolupar un disseny de l’arquitectura, preveient com a mínim els següents aspectes:
- Origen de les dades: municipis, altres entitats locals, Generalitat de Catalunya.
- Oficina de dades: graf de la infraestructura pedalable, amb LRS i routing, consulta i edició, altres bases de dades.
- Aplicacions cap a l’exterior: observatori/web amb informació, dades obertes amb serveis web, visor, planificador de rutes, etc.
Pots ampliar la informació d'aquest repte mitjançant el següent vídeo explicatiu
Per a qualsevol consulta sobre la participació en aquest repte del ChallengeDCA, envia un correu electrònic a challengedca@dca.cat i ens posarem en contacte amb tu al més aviat possible.
Compartir: