ChallengeDCA amb la Direcció General d'Infraestructures de Mobilitat (DGIM)
|
R.4:Millorar la seguretat viària per prevenir situacions perilloses ocasionals a la carretera, com la presència de ciclistes, senglars i esllavissades
Objectiu del repte
L’objectiu d’aquest repte és aplicar noves tecnologies a les carreteres per millorar la seguretat específica dels ciclistes, i la de tots els usuaris de la carretera enfront de xocs amb obstacles per esllavissades o amb animals que envaeixin la calçada.
Descripció del repte
Des de la DGIM tenen com a objectiu estratègic i primordial millorar la seguretat a les infraestructures de mobilitat. En aquest sentit, tenen diverses línies de treball on volen crear millores. Actualment, treballen en diferents sistemes de gestió que els permeten incidir de forma més eficient en la millora de la seguretat viària (ferms, estructures, actius geotècnics, etc.), treballen en el pla de carreteres 2+1 per reduir el risc d’accidents frontals o fan auditories i inspeccions de seguretat viària.
L’accidentalitat amb animals salvatges i, especialment, amb ungulats (porc senglar, cabirol, daina, etc.) està augmentant molt en els darrers anys (veure figura 1 de l’enllaç). La DGIM fa estudis de forma periòdica per detectar els trams de concentració d’accidents amb ungulats (TCAU) (aquests estudis els publiquen al web del departament). Tot això els porta a pensar: com podríem alertar als conductors de la presència del perill (dels animals a la via) o evitar que aquests animals creuessin la carretera? En definitiva, reduir els accidents amb animals a la nostra xarxa que l’any 2020 va ser de 2.511.
Els accidents amb usuaris vulnerables, ja siguin amb motos o amb bicicletes, també és un problema important a la xarxa viària. En el cas de motos, els accidents amb víctimes (mortals, greus o lleus) a les carreteres de la Generalitat suposen anualment aproximadament el 25% de la totalitat d’accidents. Si ens fixem en el cas dels accidents mortals i greus, la participació dels usuaris vulnerables és encara més rellevant. L’any 2019 (darrer any amb dades definitives abans de la pandèmia), les motos i ciclomotors van participar en 45,8% dels accidents mortals + greus. Les bicicletes, per la seva part, van estar involucrades en el 9% dels accidents mortals + greus. En la gràfica de la figura 1 de l’enllaç es pot veure l’evolució de 2016-2020 (l’any 2020 amb la pandèmia i el confinament, va ser un any anormal).
Així doncs, aquest repte obre les següents línies de treball principals. Per participar no cal abordar-les totes:
- Millorar la seguretat dels ciclistes, considerats usuaris vulnerables, informant la resta d’usuaris de la carretera en temps real de la seva presència.
- Millorar la seguretat de les carreteres, informant els usuaris en temps real d’invasions dels carrils per part d’animals salvatges (porcs senglars) o, fins i tot, aplicant solucions per tal d’evitar directament que aquests creuin la carretera.
- Innovar en el camp de la senyalització i de la interactivitat amb la carretera per tal d’evitar la pèrdua de l’efecte alerta dels senyals de trànsit, i així procurar l’atenció dels usuaris a les zones que més ho requereixin.
- Informar de possibles esllavissades a la carretera més enllà de la mateixa senyalització convencional.
Pots ampliar la informació d'aquest repte mitjançant el següent vídeo explicatiu
Per a qualsevol consulta sobre la participació en aquest repte del ChallengeDCA, envia un correu electrònic a challengedca@dca.cat i ens posarem en contacte amb tu al més aviat possible.
Compartir: