Challenge amb la Direcció General de Transports i Mobilitat (DGTM)
|
Una solució per monitoritzar els autobusos i calcular indicadors de qualitat del servei guanya la 9a edició de l'SmartCatalonia Challenge dedicat al transport públic per carretera
El sistema desenvolupat per Nexus Geographics s’endú el primer premi del concurs d’innovació oberta impulsat per Polítiques Digitals i l’oportunitat de fer un pilot amb la Direcció General de Transports i Mobilitat
La solució tecnològica AquiBus de l’empresa Nexus Geographics ha guanyat la 9a edició de SmartCatalonia Challenge, el concurs d'innovació oberta promogut pel Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori en el marc de l'estratègia SmartCatalonia per incentivar les pimes i startups tecnològiques a crear solucions que donin resposta als reptes que plantegen municipis i entitats del país. En aquest cas, la mobilitat per carretera.
AquiBus, és un sistema per oferir informació en temps real, monitoritzar els autobusos i calcular indicadors de qualitat del servei, com la puntualitat o l’ocupació, a partir de l’anàlisi del BigData de posicions i la informació planificada. Amb una app pel conductor, una webapp per l’operador, una webapp per l’autoritat i una app pel ciutadà, i on no cal cap instal·lació als autobusos ni inversió en maquinari.
S’han presentat un total de 39 propostes, elaborades per 31 entitats diferents, i d’aquestes s’han seleccionat deu que son les que han participat en la final en el marc de l’International Mobility Congress de Sitges.
Després de la presentació de les empreses finalistes, un jurat integrat per representants de Polítiques Digitals, Transports i Mobilitat i la Fundació i2CAT ha triat també el segon i el tercer guanyador:
Segon premi: L’App&Town Compagnon de l’empresa Mass Factory Urban Accessible Mobility té com objectiu que persones amb mobilitat reduïda utilitzin de manera autònoma i segura el transport públic. Planificant les rutes més adients a les característiques de l’usuari, proporcionant un guiatge precís i sota un permanent monitoratge del trajecte, permetent davant qualsevol potencial eventualitat emprendre accions correctores.
Tercer premi: L’empresa Formiga Online Solutions ha creat l’eina TransportSegur.cat per a la identificació i prevenció de l’assetjament sexual, i sensacions d’inseguretat, al transport públic per carretera. La persona usuària escaneja un codi QR per poder fer un avís de manera instantània, permetent una comunicació amb els treballadors de seguretat, els quals poden veure la localització de la usuària.
La solució transportsegur.cat es pot implementar de manera senzilla, i començar a usar des del primer moment, optimitzant recursos existents. Està dissenyada per als casos d’assetjament sexual, però es pot escalar fàcilment a altres públics objectius, com ara la comunitat LGBTI, o qualsevol altre públic que pateixi d’assetjament en el transport públic per carretera.
La dotació dels premis, que han estat lliurats per la directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius, i el director general d’Innovació i Economia Digital, Daniel Marco, és de 20.000 € (15.000, 3.000 i 2.000 € respectivament). La solució guanyadora tindrà, a més, l'oportunitat de dur a terme una prova pilot amb la Direcció General de Transports i Mobilitat.
Els reptes
En la 9a edició de l’SmartCatalonia Challenge la Direcció General de Transports i Mobilitat (DGTM) plantejava 5 reptes reals detectats en l'ecosistema del transport públic per carretera susceptibles de ser resolts mitjançant solucions innovadores basades en les TIC.
Repte 1: Millora en els sistemes de recull i d'accés a la informació del servei. L'objectiu d'aquest repte és trobar una solució capaç de millorar l'accés per part de l'usuari final a les dades estàtiques i dinàmiques del transport públic per carretera, així com incrementar la informació en temps real i optimitzar la comunicació d'aquestes dades tant a les operadores com als usuaris finals.
Repte 2: Optimització del servei per a persones amb discapacitat. L'objectiu d'aquest repte és trobar una solució tecnològica que millori l'accés adaptat a la informació del servei, l'accessibilitat als vehicles i a l'experiència de tots els usuaris per facilitar l'accés i la inclusió de tota la ciutadania en els seus serveis.
Repte 3: Pagament digitalitzat. L'objectiu d'aquest repte és digitalitzar el sistema de pagament del bitllet senzill del transport públic per carretera mitjançant una solució capaç d'oferir una alternativa al pagament en efectiu per als usuaris, especialment els ocasionals.
Repte 4: Servei a les zones amb menys densitat demogràfica. En aquest repte l'objectiu és trobar una solució innovadora que afavoreixi la mobilitat sostenible en aquelles zones on el transport públic per carretera presenta més mancances de cobertura i freqüència de pas, preferiblement incorporant noves funcionalitats com el pagament virtual o la personalització del servei.
Repte 5: Prevenció de l'assetjament sexual al transport públic per carretera. Amb l'objectiu de prevenir, disminuir i combatre els casos d'assetjament sexual en el transport públic cerquem una solució innovadora capaç de millorar la seguretat de les usuàries. Segons l’Enquesta sobre l’assetjament sexual al transport públic (EASTP) 2020 a l’àmbit territorial del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB) un 50% de les usuàries han patit en algun moment assetjament sexual al transport públic.
Pots veure la gala en aquest enllaç