Challenge amb la Direcció General de Transports i Mobilitat (DGTM)
|
Acerca de este proceso
L’edició de l’SmartCatalonia Challenge celebrada amb la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya (DGTM) planteja 5 reptes reals detectats en l'ecosistema del transport públic per carretera susceptibles de ser resolts mitjançant solucions innovadores basades en les TIC. Animem a empreses, start-ups i emprenedors a presentar propostes innovadores, viables i adaptades per a un o diversos dels reptes plantejats.
Participa-hi per aconseguir grans premis!
Premis:
- Premi a la millor solució: 15.000 € + Realització d'una prova pilot amb la DGTM + Presentar la proposta al Smart City Expo World Congress 2021
- Segon Premi: 3.000 € + Presentar la proposta al Smart City Expo World Congress 2021
- Tercer Premi: 2.000 € + Presentar la proposta al Smart City Expo World Congress 2021
Què he de presentar per participar?
Per participar cal presentar un arxiu en format ppt o pdf (d’orientativament unes 10 diapositives) on s’exposi de manera clara en què consisteix la proposta (aspectes tècnics, usabilitat, implementació, etc.) i on es detalli curosament com aquesta proposta dona resposta al repte en qüestió en el qual s’hagi treballat.
De manera opcional, els participants poden afegir altres punts de valor que considerin adients per la correcta valoració del jurat (per exemple un enllaç a un vídeo presentació o un breu resum del pla de negoci).
Cal recordar que els elements que son més tinguts en compte en aquest concurs son: grau de viabilitat (convé que la proposta contingui elements que mostrin la tangibilitat de la idea, per exemple un petit pilot), grau d’innovació (creativitat i originalitat) i grau d’adaptabilitat al repte plantejat (és imprescindible que en el document es detalli com s’ha abordat el repte de manera personalitzada).
Reptes:
Repte 1: Millora en els sistemes de recull i d’accés a la informació del servei
Com millorar la informació de l’estat del servei públic per carretera que rep l’operadora i/o l’usuari?
L'accés a la informació de l'oferta de transport públic per carretera és cabdal per incrementar l'ús del transport públic, no només pels usuaris habituals sinó per promoure també que nous usuaris coneguin l'oferta i en facin ús.
Actualment, aquesta necessitat s’intenta resoldre mitjançant el SAE (Sistema d’Ajuda a Explotació), un sistema de gestió global amb múltiples funcionalitats per a les operadores que l’utilitzen, d’entre les quals cal destacar-ne la capacitat de rebre en temps real informació dels vehicles i la seva geolocalització. No obstant això, aquest sistema té un preu d’implementació elevat i no s’utilitza per part de totes les operadores de servei de transport públic per carretera de Catalunya. Sobretot entre les operadores petites i mitjanes.
Així doncs, aquest repte obre dues línies de treball principals:
- Millorar l’accés per part de l’usuari final a les dades tant estàtiques (horaris, línies d’autobús, etc.) com dinàmiques (temps de pas, etc.) del transport públic per carretera.
- Incrementar/optimitzar la informació en temps real (especialment pel que fa a la geolocalització de vehicles) i poder comunicar eficaçment aquestes dades tant a les operadores com als usuaris finals.
L’objectiu d’aquest repte és trobar una solució capaç d’optimitzar la comunicació entre el servei real i l’operadora/usuari.
Repte 2: Optimització del servei per a usuaris amb discapacitat
Com millorar l’experiència d’usuari i l’accessibilitat per a persones amb discapacitat?
Un dels objectius del transport públic és facilitar l’accés i la inclusió de tota la ciutadania en els seus serveis.
Avui dia ja hi ha un percentatge elevat d’autobusos (aprox. 80%) adaptats per a persones amb mobilitat reduïda i existeix també un servei telefònic de reserva anticipada de vehicles adaptats. Un servei, tanmateix, que sovint resulta poc efectiu.
No obstant això, de moment totes les millores d’accessibilitat que s’han realitzat a la xarxa de transport públic per carretera han estat principalment enfocades a la mobilitat. Així doncs, encara hi ha un ampli espai de millora per optimitzar l’accessibilitat i l’experiència de tots els usuaris.
En aquest sentit, a escala internacional existeixen casos d’ús en xarxes d’autobusos on s’informa mitjançant un sistema sonor o visual per a persones amb discapacitats sensorials. També existeixen solucions que faciliten un millor acompanyament d’aquests col·lectius durant el seu trajecte.
L’objectiu d’aquest repte és trobar una solució tecnològica que millori l’accés adaptat a la informació del servei, l’accessibilitat als vehicles i a l’experiència de tots els usuaris.
Repte 3: Pagament digitalitzat
Com digitalitzar el sistema de pagament del bitllet senzill del transport públic per carretera?
Actualment els usuaris puntuals han de dur la quantitat exacta per comprar un bitllet al conductor de l'autobús. Això fa que el conductor hagi d'interaccionar amb aquests usuaris, fet que provoca petites demores en el servei i afegeix responsabilitats al conductor que, tenint en compte la situació de crisi actual, també comporta riscos sanitaris. A més a més, la gestió i protecció dels diners en metàl·lic suposa un cost addicional per als operadors del servei.
A tot això, cal sumar-li que les directrius europees ja fa uns anys que assenyalen la importància de substituir el pagament en metàl·lic per alternatives de pagament més còmodes i segures.
L'objectiu d'aquest repte és trobar una solució capaç d'oferir una alternativa al pagament en efectiu del bitllet senzill per als usuaris, especialment pels usuaris ocasionals.
Repte 4: Servei a les zones amb menys densitat demogràfica
Com potenciar l'oferta del transport públic a les zones amb més mancances?
Les persones que viuen allunyades de les zones metropolitanes sovint tenen més dificultats per desplaçar-se en transport públic a causa de les limitacions de cobertura i freqüència del servei. Aquestes carències en el servei públic incrementen la dependència del vehicle privat i van en detriment de la qualitat de vida d'aquests ciutadans, ja que sovint tenen dificultats per accedir als béns i serveis localitzats en altres municipis.
L'objectiu d'aquest repte és trobar una solució innovadora que afavoreixi la mobilitat sostenible en zones on el transport públic per carretera presenta més mancances de cobertura i freqüència de pas, preferiblement incorporant noves funcionalitats com el pagament virtual o la personalització del servei.
Repte 5: Prevenció de l’assetjament sexual al transport públic per carretera
Com prevenir, disminuir i combatre els casos d’assetjament sexual en el transport públic per carretera?
En un sondeig recent, fruit d’un conveni de col·laboració per a la prevenció de l’assetjament sexual al transport públic entre l’ATM i l’ICD i el DTES, s’ha detectat que un 91,6% de les dones d’entre 16 i 25 anys han patit en alguna ocasió assetjament sexual al transport públic. Una situació també molt alarmant en els serveis de transport públic per carretera, on l’estudi revela que el 50% del total de dones usuàries han patit en algun moment assetjament sexual.
Per tractar de fer front a aquesta situació s’han instal·lat sistemes de videovigilància, tant als vehicles com a les parades, estacions i passadissos, s’ha millorat la il·luminació i s’ha incrementat el personal de vigilància amb formació específica en matèria de prevenció, detecció i protecció contra l’assetjament sexual. No obstant això, l’estudi realitzat també revela que només un 32,2% de les dones coneix les mesures de seguretat que existeixen a la xarxa d’autobusos i que una amplia majoria de les enquestades valora molt positivament la possibilitat de desplegar noves mesures de seguretat a les ja existents.
En aquest sentit, la percepció d'inseguretat que senten les dones quan viatgen amb transport públic posa de manifest la necessitat d'incorporar mesures que tinguin per objectiu l’erradicació d'aquestes violències i garanteixin una correcta actuació davant dels possibles casos i una posterior recuperació.
L’objectiu d’aquest repte és trobar una solució innovadora capaç de millorar la seguretat de les usuàries en el transport públic per carretera.
Us recordem que la participació en els diferents àmbits no és incompatible. Un mateix participant pot presentar solucions a tots els reptes que li resultin d’interès sempre que ofereixin solucions innovadores, adaptades i adequades als reptes proposats.
Vols conèixer més informació sobre els reptes? Vine a la Jornada de Presentació de Reptes i descobreix tots els detalls.
Per a més informació, consulta les bases del concurs.
Compartir: