Repte 1. Supervisió remota de megafonia de trens
#IoTCAT2021 2021: Reforcem el valor de l'aliança
Sobre aquesta assemblea
Disposar d’un sistema que permeti supervisar en remot i de forma continuada la intel·ligibilitat dels sistemes embarcats de la megafonia dels trens.
Actualment, el sistema de megafonia dels trens de FGC pot activar-se en diferents casos d’ús:
- Missatges automatitzats als passatges per tal d’anunciar la pròxima parada.
- Missatges llançats des del centre de control dirigits als passatgers en cas d’avaries.
- Missatges emesos pels maquinistes, els quals estan formats per seguir els protocols a l’hora de comunicar certs missatges com, per exemple, haver de desallotjar el vagó.
El fet que el missatge que es llança pel sistema de megafonia no arribi correctament als passatgers pot comportar problemes.
Actualment, si hi ha algun tipus d’avaria o missatge que no s’entén, la informació arriba a la central a través de les queixes dels usuaris. No hi ha informació sobre si s’ha produït una avaria o de quin tipus és. Els sistemes es revisen actualment de forma discreta i en condicions diferents de les d’explotació, és a dir, els sistemes es revisen quan no hi ha usuaris. La revisió es fa amb personal d’operació que avalua i emet una “opinió”.
Avui dia, les avararies que poden aparèixer, poden ser degut a múltiples factors, com ara un sistema de megafonia espatllat, altaveus amb un mal sistema de compensació de soroll, volum dels missatges descompensant (molt alt o molt baix), entre altres.
Es voldria disposar d’una eina que analitzés en temps real els missatges que s’emeten (inclòs missatges “patró” de verificació) i que fes una valoració del grau d’intel·ligibilitat dels missatges. En cas de no ser suficient, que l’eina enviés una alarma a través d’un sistema centralitzat de verificació de funcionament que permetés substituir el tren avariat d’una forma ordenada un cop finalitzat el trajecte per tal de poder reparar la megafonia al taller.
Requeriments tècnics:
Equips embarcats preferiblement autònoms per no haver de connectar-se amb alimentació tren.
Canal de transmissió 4G disponible.
Els trens estan en contacte a través d'una xarxa de tipus TETRA.
Compartir: